tirsdag den 17. november 2015

Søndag på BogForum 2015

 
 
Dette er det tredje af fem indlæg om BogForum 2015.

Søndag var sidste dag på BogForum, og det var en travl en af slagsen. Jeg startede dagen blødt, jeg havde ikke noget planlagt den første time, og slog vejen forbi Lindhardt & Ringhof, hvor Hr. Skæg underholdt både børn og voksne, det var en hyggelig start på morgenen. Efter Hr. Skæg forlod scenen, kunne jeg rykke tættere på og vente på, at Jacob Riising skulle interviewe Sebastian Klein om hans nye bog "Verdens 100 farligste dyr". Begge har været en del af min barndoms tv-programmer, så der var dømt nostalgi-trip. Interviewet var det absolut sjoveste, jeg oplevede på BogForum. Vi skulle i begyndelsen aflægge et løfte på, at vi ikke måtte gå, når Sebastian Klein skulle interviewe Jacob Riising en halv time senere på samme stand. Alle skulle løfte venstre hånd og lægge højre hånd på hjertet, en stakkels ældre mand, der ikke gjorde det, fik med det samme at vide, at det gjaldt alle, hvorefter manden hurtigt forsvandt. Undervejs måtte Sebastian Klein også lige råbe lidt af en kvinde, der grinede af, at næbdyret er på listen over verdens farligste dyr, det er lang tid siden, at jeg har grint så meget til et forfatterinterview! Håber meget, at de vender tilbage næste år med nyt fælles interview.
 
 
Næste punkt på dagens program var endnu et interview med Caitlin Moran, som jeg så to gange lørdag. Denne gang blev hun interviewet af Susanne Staun, der har oversat "Sådan opfinder man en pige", det var et rigtig godt interview, hvor der blev talt både om Big-Cock-Al, Morans døtre og feminisme.
 

 
Dernæst gik turen til Caféscenen, hvor Emma Healey blev interviewet om debutromanen "Elizabeth er forsvundet". Jeg læste romanen for et stykke tid siden, og historien er fantastisk. Den er speciel, fordi den bliver fortalt fra en dement kvindes synspunkt, noget som Healey også talte om under interviewet. Hun blev inspireret til at skrive bogen, da hendes egen bedstemor blev dement og en dag talte om en veninde, som hun troede var blevet væk. Jeg fik signeret min bog på People's Press' stand bagefter, og Emma Healey var simpelthen så sød.
 

 
Så gik turen videre forbi Tranescene 2, hvor Thomas Helmig fortalte om sin nye biografi, det var et hyggeligt og veloplagt interview. Men hold da op, der var mange mennesker. Lidt senere var jeg forbi lyttesalonen for at se Nis Bank Mikkelsen læse højt, det var en super god oplevelse, selvom det er lidt svært ikke at forbinde stemmen med Jafar fra Aladdin.
 

 
Så gik turen tilbage til People's Press for at se den finske forfatter Katja Kettu, jeg har tidligere i år læst hendes roman "Jordemoderen", der var en virkelig voldsom oplevelse, men det var rigtig spændende at høre Kettu fortælle, og jeg fik også lige min bog signeret efter interviewet. Derefter skyndte jeg mig videre til Politikens forlag, hvor jeg så Christian Mørk fortælle om sin nyeste roman, jeg stod lige ved siden af hans mor, Susse Wold, hvilket var virkelig sjovt.
 
 
Senere så jeg Anne Laxholm fortælle på Tranescene 1, det var rigtig interessant at høre hende fortælle om danseverdenen. Og så sluttede jeg dagen af hos Lindhardt & Ringhof, hvor Anders Lund Madsen lukkede BogForum med sin sjove ABC. Den sidste halve time brugte jeg på at kigge lidt mere på bøger, og jeg købte et par enkelte, inden jeg tog hjem.
 
 
Det var en skøn og travl sidste dag på årets BogForum.

Ingen kommentarer :

Send en kommentar