torsdag den 24. marts 2016

Kenneth Bøgn Andersen - Forfatterforedrag på Kolding Bibliotek



Jeg elsker forfatterforedrag, det er altid virkelig interessant at høre mere om en forfatters arbejdsproces, inspiration og historier. Kolding Bibliotek havde d. 17. marts besøg af forfatter Kenneth Bøgh Andersen, der fortalte om sit liv som forfatter.

Jeg havde faktisk ikke læst en eneste bog af Kenneth Bøgh Andersen, da jeg så, at han skulle besøge mit lokale bibliotek, men jeg har hørt utrolig meget godt om både hans foredrag og bøger, så da jeg så, at arrangementet var gratis, tænkte jeg, at det ville være dumt at gå glip af. Så jeg lånte Djævlens Lærling og begyndte at læse. Mange af mine venner har fortalt om bøgerne i serien om Djævlekrigen, men jeg har ikke selv læst dem som barn/teenager, men det er virkelig hyggelig læsning, sådan en bog, man kan pløje sig igennem på ingen tid, og som man umiddelbart sagtens kan læse som voksen.

Jeg tog afsted til foredraget med en god ven, og Kenneth Bøgh Andersen var simpelthen bare skøn. Vennen, jeg havde med, har læst alle bøgerne i serien om Djævlekrigen, så han havde noget bedre styr på bøgerne end mig. Men man behøvede nu slet ikke at have læst bøgerne for at nyde foredraget. Kenneth Bøgh Andersen læste bl.a. op af sin endnu ikke udgivne bog med gyserhistorier, hvilket var ret interessant, vi hørte afsnit fra Antboy, Djævlens Lærling og den ret specielle bog Den sidste dag? Valget er dit, hvor vi blandt publikum selv skulle vælge, hvordan forløbet i bogen skred frem. Jeg kan afsløre, at vi vist tog et lidt forkert valg og derfor døde ret hurtigt til stor morskab for hele salen.

Det var specielt interessant at høre om, hvordan Kenneth Bøgh Andersen i mange år forsøgte at blive forfatter, inden et forlag endelig sagde 'ja tak' til en af hans bøger, og så var det endda en trilogi. Det viser jo bare, at man skal blive ved med at skrive, for det betaler sig i sidste ende. Også inspirationen til Djævlens lærling var ret spændende. Jeg havde, imens jeg læste bogen, tænkt, at han da måtte have læst Dantes guddommelige komedie, for beskrivelsen af Helvede og straffemetoderne mindede så meget om Dantes udlægning, at det næsten ikke kunne være et tilfælde, og ganske rigtigt var dette inspirationen bag. Jeg er ret vild med Dantes historie, så det var sjovt, at det netop også var fascinationen af den måde, hvorpå man bliver straffet i Dantes helvede, der lå til grund for denne bogs udtryk.

Det var dejligt endelig at være til et forfatterarrangement igen, det havde jeg nemlig ikke været siden BogForum. Kenneth Bøgh Andersen indfriede i hvert fald forventningerne, og han gav vist publikum masser af lyst til videre læsning.

Ingen kommentarer :

Send en kommentar