søndag den 21. marts 2021

World Poetry Day 2021



I dag er det World Poetry Day, en dag hvor lyrikken fejres over hele verden. Jeg er ikke selv nogen haj til digte, og jeg må indrømme, at det er meget sjældent, at jeg læser lyrik. Jeg har dog digtsamlinger stående i bogreolen - både nogle, der er læst, og nogle, der stadig venter.

Det var især på Litteraturvidenskab, at jeg endelig stiftede bekendtskab med lyrik, som virkelig sagde mig noget, og som fascinerede mig. Sommerfugledalen af Inger Christensen står stadig lysende i min erindring som en åbenbaring af, hvad lyrik kan. Den er noget helt specielt, og jeg elsker min smukke lærredsindbundne udgave, som Gyldendal udgav for et par år siden. På studiet var jeg også fascineret af Charles Baudelaires Les Fleurs du mal og digterne fra den engelske romantik såsom Wordsworth, Coleridge, Byron og Keats. Jeg har naturligvis også læst Shakespeares sonetter, som er utroligt smukke - jeg er jo lidt af en Shakespearenørd, så de er jo ikke til at komme udenom...

I dag har jeg placeret mig i sofaen med den fine samling af udvalgte digte af Tove Ditlevsens Der bor en ung pige i mig, som ikke vil dø. Jeg må jo desværre indrømme, at jeg faktisk aldrig rigtig har fået begyndt på Ditlevsens forfatterskab, selvom jeg har en del af hendes bøger stående i reolen. Så hvorfor ikke starte med nogle digte, nu dagen inviterer til lyriklæsning?!

Fejrer du World Book Day?


Ingen kommentarer :

Send en kommentar