torsdag den 27. juni 2013

Gemte og glemte skatte #1

Hele mit liv er jeg blevet slæbt med til loppemarkeder af mine forældre, og jeg har altid elsket det. Den følelse man får, når man står i kø, det adrenalinsus man får lige inden dørene åbner, hvor samtlige mennesker skubber en længere frem mod døren. Jeg skynder mig altid direkte til bøgerne, og selvom der er "hajer" (ja det kalder jeg de mennesker, der køber ind til deres butikker) er det med lidt træning ganske nemt at finde nogle gemte skatte iblandt de mange bøger. Jeg har fundet smukke gamle udgaver, næsten nye bøger (der stadig koster mange penge i butikkerne), engelske udgaver jeg aldrig har set i Danmark før, og bøger der kan bruges til studiet. Det er bare en helt speciel fornemmelse når man skynder sig rundt om de lange borde med bøger, og opdagelsens glæde når man spotter en af de bøger, man har ledt med lys og lygte efter længe, eller et af de mange værker man slet ikke vidste man stod og manglede. Sidstnævnte er sjovt nok altid dem jeg finder flest af...
Her på bloggen vil jeg med jævne mellemrum vise nogle af mine "fund" frem, og i dag er det en god blanding af gammelt, nyt og engelsk.

Paperweight, af Stephen Fry
Jeg er en stor fan af Stephen Fry, han har klaret sig så utrolig godt på trods af psykiske problemer, og jeg har stor respekt for ham, og det han har udmærket sig ved. Jeg elsker at slappe af på sofaen og se QI, A bit of Fry and Laurie eller nyde en af hans velskrevne biografier. Jeg blev så glad, da jeg spottede denne bog på et loppemarked, det var en af dem, jeg endnu ikke havde fået købt. Paperweight er en samling af Fry's tekster fra både aviser, radio og tv. En samling af tekster som man kan læse lidt i en gang imellem (han påpeger i starten af man ikke skal læse den på én gang). Der vil dukke en anmeldelse op, når jeg engang har læst mig igennem alle teksterne.

Baskervilles Hund, af Arthur Conan Doyle
Kan stadig huske da jeg fandt denne her bog for et par år siden. Jeg så den fine læderindbundne ryg og tog den op, og forelskede mig fuldstændig i den, jeg elsker indbindingen med  de smukke "blomsterkrummelurer". Udgaven er fra 1902, og jeg tror, det er en af de første udgaver af Doyles Sherlock Holmes historier på dansk. Noget af det sjove ved gamle bøger er, at de ofte har en inskription, i denne er der også skrevet navn i, og man undrer sig over, hvem mon "Frits" var og mon han elskede Sherlock Holmes historierne, om han købte den selv eller fik den i gave. Bogen ligger altid fremme et sted ved min bogreol, for at man rigtig kan nyde den og lade fingrene løbe hen over forsiden, hvor man kan mærke blomstermønstret.

The Top 500 Poems, edited by William Harmon
En antologi fyldt med digte i alle mulige afskygninger, der er Chaucer, Marlowe, Shakespeare, Blake, Wordsworth, Keats, Plath og mange mange flere. En bog jeg af og til finder frem og bladrer i, læser et par smukke digte, og lægger den fra mig igen. Der er så mange forskellige indtryk og smukke sætninger, at man ikke kan læse i den i længere tid, for det er alt for overvældende. Den er en af de bøger, jeg bare er overrasket over at have fundet, for det er sjældent, at der dukker den type bøger op på loppemarkeder her i Jylland.

Hovedsporet: Dansk Litteraturs Historie
Denne bog fra 2005 fandt jeg fornylig på et loppemarked, hvor der ellers var meget tomt på bordene med, hvilket altid giver en synkende fornemmelse af skuffelse. Men jeg fandt denne fine og faktisk splinternye litteraturhistorie, hvis der er noget, jeg altid køber, er det, når jeg finder litteraturhistoriske bøger. Og dette eksemplar virker som om, der end ikke er bladret i det. Så endnu en bog til samlingen, og kun 5 kroner, så er det da et røverkøb.

Det er nemlig endnu en af de fantastiske ting ved loppemarkeder, bøger koster kun 5-10 kroner, og 10 kroner ville jeg endda sige var et lettere pebret loppemarked. Der er ikke noget bedre end at komme hjem med en kæmpe stak bøger, som man end ikke har brugt 100 kroner på.

2 kommentarer :

  1. Sikken vidunderlig stak bøge, du fandt dig! Jeg er særligt vild med "The Top 500 Poems" den lyder helt fænomenal!

    SvarSlet
  2. Den er virkelig også en super dejlig bog, hvis man, ligesom mig, ikke læser lyrik så ofte, men gerne vil fordybe sig i et par digte en gang imellem.

    SvarSlet