lørdag den 14. februar 2015

Bøger om kærlighed og mine litterære forelskelser

 
I dag hylder jeg bøger om kærlighed, det er Valentinsdag, og hvilken dag ville være bedre til at kigge på en række af de, efter min mening, bedste romantiske bøger? Bøger om kærlighed er noget helt specielt, og bøger der kan få læseren til at forelske sig sammen med hovedpersonen er bare noget helt fantastisk. Dette er altså ikke kun en liste over mine yndlings bøger om kærlighed, men også en liste fyldt med mine litterære forelskelser, og så er mange af dem endda spillet af pæne mænd i filmatiseringer.
 
 
Atonement, af Ian McEwan
En roman der har en helt speciel plads i mit hjerte, og det samme har Robbie og Cecilias forhold, det elskende par der bliver adskilt af en eneste løgn fra en alt for fantasifuld pige. En af de mest rørende romaner, jeg har læst. At Robbie i filmatiseringen af romanen er spillet af James McAvoy har bestemt ikke gjort mit crush på Robbie mindre.
  
Pride and Prejudice, af Jane Austen
I en quiz om hvilken litterær helt, man skulle bruge sin Valentinsdag sammen med, fik jeg udpeget Darcy, og jeg er bestemt ikke utilfreds! Darcy er og bliver en af de mest attraktive mænd i litteraturen, og det på trods af hans alt for stolte facon. Fitzwilliam Darcy og Elizabeth Bennet er og bliver et fantastisk litterært par. Og hvem husker ikke Colin Firth træde op af vandet i en hvid skjorte?!
 
 
Læserne i Broken Wheel anbefaler, af Katarina Bivald
Denne relativt nye roman fik mig til at forelske mig totalt i Tom, den stille og til tider meget Darcyagtige mand, som boglige Sara møder på sin rejse til USA. En perfekt bog til en stille aften i sofaen. Og så er den endda også fyldt med bogkærlighed!
 
Northanger Abbey, af Jane Austen
Man kan aldrig få for meget Jane Austen, og derfor indfinder der sig her endnu en bog af den skønne forfatter på listen. Historien om Catherine Moorland er Austens første roman, og den byder på endnu en af mine litterære forelskelser; Henry Tilney, han er morsom og en rigtig drillepind. Har man endnu ikke set filmatiseringen med JJ Feild i rollen som Henry, må jeg på det varmeste anbefale den, for det er noget man bestemt ikke må snyde sig selv for.


 
Jane Eyre, af Charlotte Brontë
Endnu en klassiker på listen. Selvom Rochester er skræmmende, er han alligevel iblandt en af de litterære mænd, som jeg holder meget af. Han er bestemt uperfekt, men giver udtryk for stor kærlighed, og det har altså alligevel vundet mit hjerte. Jane Eyre læste jeg på en dag, og det er en helt fantastisk historie om livets prøvelser og kærlighed. Så kan jeg da lige nævne en dejlig filmatisering med Michael Fassbender.
 
Private Lives, af Noël Coward
Elyot og Amanda er blevet gift og skilt, men da de er på bryllupsrejse med deres nye respektive ægtefæller, vækkes deres passion for hinanden atter til live. Det her er en historie om to elskende, der ikke kan være fra hinanden men heller ikke eksistere sammen, de er hund og kat. Elyot er en helt fantastisk flabet karakter, som jeg faldt pladask for, både da læste stykket, men også så Private Lives i teatret med den charmerende Toby Stephens.

 
Much ado about Nothing, af William Shakespeare
En mand og en kvinde der er perfekte for hinanden, alle kan se det, undtagen Benedick og Beatrice selv, det her er en klassisk fortælling om to personer, der hader hinanden, men som i virkeligheden ville være det perfekte par. Benedick er sjov og charmerende, og så har David Tennant spillet ham, og det gør ham da bestemt ikke mindre attraktiv.
 
 
Hvilke litterære forelskelser har I oplevet? Og hvilke kærlighedshistorier holder I mest af?


4 kommentarer :

  1. Sidder og nikker bekræftende for hver bog du har valgt! Åh hvor er der mange kærlighedsfine historier😍

    SvarSlet
    Svar
    1. Åh dejligt at høre! :) Der er så mange dejlige kærlighedshistorier derude!

      Slet
  2. Åh ja, Northanger Abbey er jo simpelthen en skøn, skøn, bog! Det er efterhånden 10 år siden jeg læste den, men udover at det er en skøn historie, så er jeg vild med Austens personbeskrivelser og alle hendes små humoristiske indslag og observeringer! Måske man skulle hoppe på biblioteket så man kan få læst den igen..

    SvarSlet
    Svar
    1. Man kan altid lige læse Northanger Abbey igen :)

      Slet