tirsdag den 1. december 2020

Teater hjemme i sofaen


Savner du muligheden for at se teater i verdensklasse hjemme fra stuen? Så er der nu kommet den perfekte mulighed!

Det skal ikke være nogen hemmelighed, at jeg virkelig savner at komme til London og se teater. Jeg plejer at være afsted flere gange i løbet af året for at opleve fantastisk skuespil. Jeg var faktisk afsted lige inden, hele verden lukkede ned. Den 28. februar så jeg Cyrano de Bergerac med James McAvoy i hovedrollen på Playhouse Theatre, der er et sted, jeg har været flere gange. Jeg fløj hjem dagen efter, og knap to uger senere lukkede Danmark ned og snart resten af verden. Det var ærlig talt en ret surrealistisk oplevelse at se, hvor kort tid, der gik, inden rejser til f.eks. London var totalt udelukkede. 

Lige siden har jeg savnet at komme i teatret, heldigvis var der en del spændende muligheder under lockdown, hvor bl.a. National Theatre i England viste teaterforestillinger på Youtube, og Det Kongelige Teater lagde forestillinger op på deres skønne platform XTRA.

Nu er National Theatre dog gået skridtet videre fra streaming på Youtube og har skabt deres egen streamingplatform: National Theatre at Home. Her vil der komme nyt indhold hver måned, men man kan allerede se f.eks. Phédre med Helen Mirren eller Coriolanus med Tom Hiddleston. Sidstnævnte er en fantastisk forestilling, som man ikke må snyde sig selv for. Jeg så den to gange i London, og Hiddleston er fænomenal!

Det koster 70 kr. i måneden eller 700 kr. for et helt år. Jeg glæder mig virkelig meget til at se, hvilke forestillinger National Theate vil lægge op, de har nemlig et ret vildt bagkatalog af forestillinger, som tidligere har været vist i biografer verden over.


Frisk på mere teater?

Kan man ikke få nok af teater online,er der også andre muligheder:

Digital Theatre er også en streamingplatform fyldt med teater fra England. Her kan jeg bl.a. anbefale Much ado about Nothing med David Tennant og Catherine Tate (must see for alle Doctor Who fans) eller Private lives med Anna Chancellor og Toby Stephens.

The Globe Theatre The Globe også kaldet Shakespeares teater giver dig mulighed for at købe adgang til forestillinger på deres side, der er et væld af mulighed, hvis man er vild med Shakespeare.

XTRA fra det Kongelige Teater, her er bl.a. ballet og opera.


Ingen kommentarer :

Send en kommentar