onsdag den 10. juni 2020

Teater hjemme i stuen - både på dansk og engelsk!


LEGO Hamlet standing on books

I disse tider, hvor kulturlivet har været sat på pause, og hvor en flittig teatergænger har savnet at sidde i salens mørke, så har jeg elsket, at flere teatre rundt om i verden har valgt at streame indhold på nettet.

Jeg har her samlet de 3 tilbud, som jeg har gjort mest brug af, imens Danmark og verden har været lukket ned, og kulturlivet stadig ikke er tilbage på fuldt blus.

Herhjemme i Danmark har Det Kongelige Teater skabt platformen KGL Xtra Her kan man se over 30 forestillinger hjemme fra ens egen stue. Der er både ballet, opera, klassiske koncerter og teaterforestillinger. Man kan desuden få et blik bagom forestillingerne med interviews.

National Theatre i London streamer hver torsdag en forestilling, som derefter ligger tilgængelig på Youtube i en uge. Jeg har indtil videre set syv forestillinger, og der er stadig et par tilbage, inden de lukker ned for tilbuddet igen. Jeg var f.eks. rigtig glad for endelig at få mulighed for at se Benedict Cumberbatch i Frankenstein, og så var det skønt at gense Coriolanus med Tom Hiddleston, som jeg var så heldig at se live i London (hvilket man kan læse om her).

Shakespeares Globe Theatre har også streamet en masse forestillinger. Er man bidt af en gal Shakespeare, kan man dog altid købe adgang til forestillingerne, hvis man har misset den gratis periode.


Det har været en fantastisk mulighed at se teater hjemme fra stuen, men jeg glæder mig til at vende tilbage til det fysiske teaters magi.

Ingen kommentarer :

Send en kommentar