tirsdag den 4. august 2015

Forskellen på mænd og kvinder er ... 100 gymnastikposer, af Thomas Skov

 
"Forskellen på mænd og kvinder er ... 100 gymnastikposer", af Thomas Skov, udgivet 2015, forlaget People's Press, 4/5 stjerner (anmeldereksemplar fra People's Press)

Thomas Skov skriver i denne samling af klummer om forskellen på mænd og kvinder - og der er mange, specielt når en mand og en kvinde lever sammen. En del af klummerne har været udgivet i Woman, og her følger man Thomas Skov og hans kæreste (og senere kone) Emilie Gershøj Gaardsvig Bruhn. Bogen byder også på en så fin indledning af Emilie Bruhn og morsomme illustrationer af Christian Anker Nielsen.
 
Jeg læste denne bog på ca. halvanden time i solen i haven (hvilket resulterede i, at mine meget hvide ben blev meget solbrændte, men det skal jo ikke ligge Thomas Skov til last!). Selvom Thomas Skov skriver i introduktionen, at man ikke behøver at skynde sig igennem bogen, læste jeg den dog stort set i et hug. Den er fyldt med fantastiske iagttagelser over forskellen mellem mænd og kvinder, det er utrolig morsom læsning, fordi Thomas Skov gang på gang rammer plet med sine iagttagelser.
 
"Helt konkret betyder den her sygdom, som hedder 'Teenagepigeørebetændelse', at når jeg serverer et stykke med musik for mine øregange, så hører jeg Christopher eller Medina eller Burhan G eller noget andet, der ikke forventes af en voksen mand. Er jeg flov over, at jeg har den her lidelse? Ja. Men kun når jeg taler med andre. For lige så snart der ikke er nogen, der kigger, så elsker jeg at sætte Rasmus Seebach på og synge hans tekster højt inde i hovedet på mig selv. Jeg er stadig imponeret over, hvor mange af hans tekster jeg kan udenad."
 
Thomas Skov skriver om tomatsovsblindhed, om at have en teenagepiges musiksmag (som mand), at have utrolig dårlig mode-dømmekraft på ferier, kærestevitser, at tale kækt til butiksassistenten hjemme i Jylland og at bruge 2.500 kroner på gule gymnastikposer med eget ansigt på. Denne bog er skøn, fordi man kan nikke genkendende til stort set alt i den (måske lige undtagen gynastikposerne). Jeg har altid været imponeret over personer (og komikere), som kan finde frem til de der små hverdagsting, som vi alle oplever, og skrive eller tale om det, så det bliver sjovt, så man sidder tilbage og tænker "Ja det er da præcist sådan det er", og så kan man grine lidt af sig selv. Og det er netop det Thomas Skov formår med denne samling af klummer, man sidder gang på gang og griner både af Thomas' egne oplevelser men også af sig selv.
 
Denne bog er skrevet med kærlighed, det understreger Emilie Bruhn i sin skønne indledning til bogen, som er en fin lille kærlighedserklæring og samtidig en lille indrømmelse af, at det da er lidt underligt, når ens kæreste udstiller små private ting fra ens hverdag. Den samme kærlighed er at spore igennem hele bogen, når Thomas Skov gang på gang skriver om små underligheder ved både sin kæreste/kone, sig selv og mennesker generelt.
 
 "Du skal allerede i en tidlig alder interessere dig for våben og fodbold, og så skal du gerne have blandet blod med dine venner, inden du bli'r konfirmeret. Hvis du falder og slår dig, så siger alle til dig: "Rigtige drenge skal have sår på knæerne." Og det kan godt være, at rigtige drenge skal have det, men det gør altså skide ondt at slå sig. Så vil jeg hellere IKKE være en rigtig dreng. Pinocchio aner ikke, hvor godt han har det."
 
"Forskellen på mænd og kvinder er ... 100 gymnastikposer" af Thomas Skov er fantastisk hyggelig og morsom læsning, man kan læse 1, 2 eller alle klummer på én gang, for de er alle skønne og hurtigt læst. Denne bog byder på præcis det, som man forventer, når man ser titlen, en sjov bog om mænd og kvinder, som enhver kan lære lidt af også hvis det bare er at grine lidt af sig selv.

Ingen kommentarer :

Send en kommentar