tirsdag den 18. marts 2014

Gemte og glemte skatte #11

 
Når man køber brugte bøger på loppemarkeder eller i genbrugsbutikker, er det for mig altid forbundet med en vis spænding, når jeg går hen imod bordene eller reolerne med bøger, for man ved jo aldrig, om der er noget spændende eller ej; står den bog, man har manglet i umindelige tider, på bordet, eller er der intet af interesse. I sidste uge var jeg til et loppemarked, og jeg var egentlig ret skuffet over udvalget af bøger, det er ellers et af de loppemarkeder, hvor jeg altid køber meget, fordi de næsten altid har en masse spændende bøger både på dansk og på engelsk, men i år var altså ikke den store succes. Jeg kom hjem med kun fem nye bøger, de kostede mig heldigvis ikke så meget for, som en af sælgerne på loppemarkedet plejer at sige til mig; "du finder altid sådan nogle specielle bøger", hvilket jeg tolker som "du finder altid sådan noget underligt noget, som ingen andre gider at læse", faktisk har jeg efterhånden købt så mange "specielle" bøger af førnævnte sælger, at han altid giver mig bøgerne til en noget bedre pris, end de fleste andre får, og han kan til min overraskelse, loppemarkedet holdes altså kun én gang om året, huske, at jeg læser litteraturvidenskab. Men det er da bare dejligt, at man så får lidt ekstra rabat, jeg fik vist egentlig bøgerne til det halve af, hvad andre skulle betale.
Bøgerne, jeg fik med hjem, danner en meget varieret stak. Den smukke bog med læderryg er af Herman Bang og indeholder "Tine" og "Ludvigsbakke", bogen er faktisk fjerde bind i en mindeserie med Herman Bangs værker, til min store skuffelse, var der dog kun dette ene bind at finde, jeg håber, at man måske kan finde flere af denne serie, for jeg synes, at de er virkelig smukke, den er fra 1921 og egentlig i rimelig god stand. "Fortællinger fra Oplysningstiden" synes jeg var rigtig fin, jeg har ikke kigget så meget i den endnu, men den ser ret interessant ud. Så er der en bog fra DSL "Arvingen" af M. Goldschmidt. Udgaverne udgivet af DSL og Borgen køber jeg, når jeg falder over dem, for deres udgaver er rigtig gode, og de dukker kun sjældent op på markeder, så det er med at slå til, når de er der. "The Secret Life of Bees" af Sue Monk Kidd købte jeg, fordi titlen lød bekendt, og så lød teksten på bagsiden også interessant, så den måtte altså også med mig hjem denne bog var faktisk en af de eneste engelske bøger på loppemarkedet, og det er ellers et af de steder, hvor der normalt er rigtig mange engelske bøger. "Elverhøj" af Johan Ludvig Heiberg manglede i min dramasamling, og det er faktisk et rigtig sjovt lille stykke, som jeg gerne ville eje, udgaven er ikke noget specielt, men nu har jeg den da. Jeg fik da alligevel nogle ret fine bøger med hjem, og jeg bliver altid glad når jeg finder udgaver fra DSL, så der var da en lille succes.


6 kommentarer :

  1. Ih, hvor er de flotte! Kan næsten kun være en smule misundelig. Hvilket loppemarked er det?

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg er også ret glade for dem :D Det er et loppemarked, som de afholder i Bramdrupdam Hallerne ved Kolding :) Er ikke sikker på, hvem det egentlig er, der står for det. :D

      Slet
  2. Åh hvor Herman Bang bogen er smuk.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg er også helt vild med den, også derfor jeg var ærgerlig over der kun var den ene, når det nu er en serie - ja ja man kan jo ikke få det hele :)

      Slet
  3. Sikke gode fund, søde Mette! Jeg gnækkede lidt over din fortolkning af sælgerens kommentar - den møder jeg også tit i genbrugsbutikkerne: "Den der? Vil du virkelig gerne have den der? ... Den må du få, den har ligget her for evigt." Og det er tit de bøger, som virkelig rummer en historie. Jeg glæder mig til at høre hvad du synes om "The Secret Life of Bees" - en bog jeg selv gerne vil læse. Sydstatslitteratur og fortællinger omhandlende Civil Rights går altid lige i hjertet på mig, og jeg har kun hørt enormt gode ting om Kidds udlægning.
    Skøn lille samling af (smukke) loppefund!

    SvarSlet
    Svar
    1. Åh lyder som dejlige genbrugsbutiksoplevelser :D Ja tror også den er rigtig god, har i hvert fald hørt godt om den! :)

      Slet