torsdag den 1. august 2013

Our Boys, af Jonathan Lewis

 
"Our Boys" af Jonathan Lewis, udgivet i 2012 (org.udg. 1993), forlaget Samuel French Ltd. , 5/5 stjerner
 
Our Boys er skrevet af Jonathan Lewis på baggrund af hans egne oplevelser som indlagt på et militærhospital. Stykket blev opsat første gang i 1993, men er mindst ligeså aktuelt i dag. Denne udgave er udgivet i forbindelse med genopsætningen af stykket i 2012. Jeg læste dramaet, efter jeg havde set stykket opsat i Londons West End, og jeg nød at læse det næsten ligeså meget som at se det "live".

 

 
Dramaet omhandler seks unge soldater, der er indlagt på et militærhospital. Vi møder de fem af soldaterne, da de afventer en ung officer, PO (Potential Officer) Menzies, der skal dele stue med dem. Netop denne udefrakommende overordnedes ankomst er præmissen for Lewis’ drama. De seks soldaters grunde til indlæggelse er vidt forskellige. Parry sidder i rullestol og har fået amputeret fire tæer på hver fod, mens hans gode ven Mick er blevet omskåret "af hygiejniske årsager", også han sidder i rullestol, og det samme gør den yngste soldat Ian. Ian er en savlende, stammende og forkrøblet mand, men undervejs følger man hans altid tilstedeværende kamp for at få førligheden tilbage. Keith har problemer med sit ben, som ingen kender årsagen til og Joe har fået amputeret en finger, men det skal vise sig, at han har de største ar på sjælen.

 
Dramaet har fokus på sammenholdet og venskabet blandt soldater, men det er den udefrakommende Menzies, der leder fokusset hen på dette, for selvom alt i starten ånder rimelig fred og idyl på hospitalet, sker der et forræderi, og de seks soldater spilles ud mod hinanden. Alting er ikke, hvad det syner, og stykket viser, hvordan førstehåndsindtryk og fordomme ikke altid holder stik, og man overraskes og chokeres på de sidste sider. Faktisk er de to sider så utrolig hjerteskærende, at jeg var efterladt med en hul fornemmelse længe efter, jeg havde lukket bogen i.
 
Dramaet er fantastisk læsning, og jeg nød at læse det og genopleve den fantastiske teaterforestilling, som bød på fuldstændig fantastisk skuespil. Historien om hvordan krig har indflydelse på soldaternes liv, også efter de er kommet hjem, er stadig væsentlig i dag, og det er ikke altid, at det er de fysiske traumer, der er værst, i stedet kan det være dem, der gemmer sig under en hård og munter facade, der er sværest at komme sig over.

3 kommentarer :

  1. Det er lidt sjovt at du blogger så meget om dramaer, jeg har aldrig læst andet end Shakespeare på den front. Jeg tænkte derfor på, om du ikke vil lave et indlæg om de bedste, eller hvor du ville starte hvis du skulle påbegynde dramalæsningen? :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Enig med Michella :)!

      Slet
    2. God idé :D Det skal jeg nok arbejde på her i den nærmeste fremtid! :)

      Slet