onsdag den 10. juli 2013

Hvad skal man læse i sommerferien?!



Skal du sidde hjemme i sommerferien og længes du langt væk, så er bøgernes verden altid en god rejsedestination. Jeg har lavet en lille liste med nogle af mine yndlingsbøger og nyligt læste bøger. Der er både nyt og gammelt. (Nogle af bøgerne vil blive anmeldt på bloggen senere).


"Atonement", af Ian McEwan
En af mine absolut yndlingsromaner! Da jeg læste "Atonement" et års tid før filmen fik premiere, blev jeg fuldstændig grebet af historien om Briony, Cecilia og Robbie. Bogen foregår før og under 2. verdenskrig. Det er historien om, hvordan en piges fantasi får alvorlige og uoprettelige konsekvenser for hendes familie og hende selv. Jeg fældede utallige tårer over denne bog, og forelskede mig i Robbie og hans kærlighed til Cecilia.

"The Great Gatsby" af F. Scott Fitzgerald
Er der et bedre tidspunkt at læse "The Great Gatsby", end når filmen lige har haft premiere? Lev dig ind i en verden, hvor der er masser af fester og underliggende drama. 20ernes glamour er allestedsnærværende, og romanen er nervepirrende og utroligt velskrevet.


"Pride and Prejudice" af Jane Austen
En klassiker jeg kan læse igen og igen. En bog som jeg synes, at man er nødt til at læse, hvis man endnu ikke har gjort det. Historien om Elizabeth og Darcy er gået over i historien som en af de største kærlighedshistorier nogensinde. Karaktererne i "Pride and Prejudice" er intet mindre end fantastiske, og det gælder alt fra beskrivelser af Elizabeths forældre til hendes søstre, Bingley og Collins, de ville være fantastiske rejsekammerater til en sommerferie hjemme i haven.

"Fall of Giants" af Ken Follett
Romanen er lang men letlæst. En rigtig afslappende sommerbog, hvor man sagtens kan koncentrere sig om at nippe til en kølig drink, samtidig med man læser. Man kan her rejse til USA, Wales, England, Tyskland, Rusland og Frankrig i én enkelt bog og samtidig få et spændende indblik i verdenshistorien.


"Extremely loud and Incredibly close", af Jonathan Safran Foer
Denne roman udfolder et univers, som man undervejs får et større og større indblik i. Set gennem øjnene af niårige Oscar finder vi ud af mere og mere om ikke bare Oscar selv men hele hans verden. En vidunderligt fortalt skattejagt og en fantastisk roman.

"Sense and Sensibility", af Jane Austen
Ja endnu en Austen roman. "Sense and Sensibility" er også en af mine yndlingsromaner, den udforsker problematikker ved både at være for fornuftig og for følelsesbetonet. Det er en fantastisk fortalt historie om de to søstre Elinor og Marianne og deres jagt efter kærligheden. Græd over Willoughby sammen med Marianne eller føl med Elinors utalte længsel for Edward.


Seks små forslag til god sommerlæsning, de er alle bøger, som jeg synes man kan læse mere end en gang. Jeg elsker at flyde væk i Austens England, eller forsvinde i New Yorks gader sammen med Oscar, at feste i "the roaring 20s" med Gatsby og opleve historiens vingesus i Follets univers.


2 kommentarer :

  1. Vidunderlige forslag! Hvem vil ikke bruge en sommer i selskab med Jane Austen? Eller Gatsby for den sags skyld.

    SvarSlet