onsdag den 18. september 2013

Private Lives, af Noël Coward

"Private Lives", af Noël Coward, udgivet i 2013 (org. udg. 1930), forlaget Bloomsbury, 4/5 stjerner

Elyot Chase og Amanda Prynne er på bryllupsrejse, men ikke med hinanden, deres forhold smuldrede for fem år siden, og de befinder sig nu på et hotel i Frankrig med deres nye respektive ægtefæller. Alt forandrer sig dog, da de pludselig står overfor hinanden på hver deres balkon, mens musikken fra deres fortid spiller i baggrunden. Pludselig vender de voldsomme følelser, der i sidste ende blev enden på deres ægteskab, tilbage, og de stikker af til Paris uden et ord til Sybil og Victor; Elyots unge hustru og Amandas nye mand.
Noël Coward er kendt for sine humoristiske dramaer, og ”Private Lives” er præcis dette, faktisk er dramaet hyldende morsomt, og der er masser af ironi og små finurlige formuleringer. Karaktererne er gennemførte og grænsende til det overdrevne; den unge naive Sybil og den maskuline Victor. Hun vil være billedet på det perfekt feminine, mens Victor gør alt for at bevise, at han er en rigtig mand, og kan tage sig af Amanda. Samtidig er Amanda og Elyot to alen af ét stykke, de er festlige og beruser sig i deres forelskelse, de skælder og smælder, selvom de forsøger at stoppe hinanden ved brug af et ”panikord” Solomon Isaacs; hver gang de bruger dette ord, skal de tie stille i flere minutter, hvilket giver grund til mange sjove beskrivelser i regibemærkningerne, for Cowards beskrivelser af, hvad der foregår på scenen er rigtig gode, og det er nemt at forestille sig handlingen spille sig ud, ofte er replikkernes "levering" endda også markeret med ord som; outraged eller  savagely, så det er meget nemt, at sætte sig ind i, hvordan Coward ville have det fremført på scenen.

"Amanda I think very few people are normal really, deep down in their private livs. It all depends on a combination of circumstances. If all the various cosmic thingummies fuse at the same moment, and the right spark is struck, there's no knowing what one mightn't do. That was the trouble with Elyot and me, we were like two violent acids bubbling about in a nasty Little matrimonial bottle."

Coward er dygtig, når det kommer til at skrive dialoger, ordene springer fra siderne, og samtalerne imellem, ikke bare Amanda og Elyot men også Sybil og Victor, er fyldt med gejst og gennemført humor. Bag humoren er der dog også et mere seriøst element, forholdet mellem Elyot og Amanda er præget af en kærlighed så voldsom, at deres skænderier ofte ender i slåskampe, de river, kradser, bider og smider om sig med ting. Coward får gennem Elyot og Amandas samtaler om deres fortid både før og efter skilsmissen fokus på forskellen mellem kvinder og mænd; Eliot er forfærdet over Amandas forhold til mænd efter hendes skilsmisse, mens Amanda lægger vægt på, at det jo havde været det samme for ham. Det samme fokus lægger Coward også, når Victor og Sybil er på scenen, med deres maskuline og feminine roller.
 
"Elyot It doesn't suit women to be promiscuous.
Amanda It doesn't suit men for women to be promiscouous.
Elyot (with sarcasm) Very modern, dear; really your advanced views quite startle me.
Amanda Don't be cross Elyot, I haven't been so dreadfully loose actually. Five years is a long time, and even if I did nip off with someone every now and again, they were none of them very serious."

"Private Lives" udforsker kærlighed, og hvor godt og galt det kan gå, når to personer forelsker sig hovedkulds i hinanden. Fyldt med humor og intriger er dramaet hurtigt læst, og efterlader en med appetit på Cowards videre forfatterskab. Et drama der er utrolig morsomt og velskrevet, og som på overfladen "bare" er en historie om kærlighed og had, men som man kan analysere videre på og tænke over længe efter, man har lagt bogen fra sig. Dette drama er et godt sted at starte, hvis man gerne vil afprøve genren, for der er masser af regibemærkninger til at hjælpe én på vej, og man kommer i hvert fald ikke til at kede sig i Cowards fantastiske sproglige finurligheder.

Ingen kommentarer :

Send en kommentar